Bogota - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Karin - WaarBenJij.nu Bogota - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Karin - WaarBenJij.nu

Bogota

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

27 September 2017 | Colombia, Bogota

Op dit moment zitten we even te wachten tot we Bogota gaan verlaten met de nachtbus, op naar Medellin, dus ga ik wat vertellen over de afgelopen dagen.
Zaterdagavond rond 17.00u lokale tijd zijn we gearriveerd in het hostel, helemaal gesloopt na een reis van in totaal 24uur (trein en vliegtuig). We besluiten even rond te lopen en nog geen 5 minuten op straat en de coke en wiet wordt ons al aangeboden. Op een toeristisch pleintje in de buurt hebben we een pizza gegeten en wat rondgehangen. Een Cubra Libre voor mij, een cerveza voor Terry en we staan al op de kop. De sfeer in de straten is uitbundig, overal klinkt latijnse muziek en wordt gedanst en gedronken. Ook veel politie op de been. Toch besloten om maar vroeg terug te gaan, want er kwam geen woord meer uit ons, dus om 21.00u lagen we K.O. in bed.
Zondag vroeg uit de veren, als ontbijt cereals met fruit. Hierna lopend naar Monseratte gegaan, een heiligdom voor de Colombianen. Onderaan de berg besloten om toch maar niet naar boven te hiken, maar de kabelbaan te nemen. Bovenaan hadden we een heel mooit uitzicht over Bogota. Er was ook een markt, hier zijn we overheen gelopen. Je kon de cocabladeren en wietolie daar zo kopen. Toch maar eens wat van de colombiaanse keuken gaan proberen, maar dit was geen succes op de vroege middag. Een vette worst (afvalvlees?) met rijst, soort van chili con carne, avocado, een ei, vettig spek en een of ander gebakje. Iets te veel van het goede haha! Terug bij het hostel hebben we bij de overburen gekeken voor een tour en besloten de dag er na de graffiti-bike tour te gaan doen. Ook nog een ander tourbureau gemaild (we konden ze namelijk niet vinden) voor een tour naar Lake Guatavita. Hierna wat rondgewandeld om wat drankjes te doen, maar wat krijg je in een katholiek land op zondag.. juist ja, bijna alles dicht! Dus wederom een vroeg avondje voor ons.
Maandag weer op tijd op, ontbeten en de fiets op. Onze tourguide was Felippe, een Colombiaan. Er was ook nog een Iers stelletje mee, dat blijkbaar ook in ons hostel verbleef. We hebben in totaal bijna 4 uur rondgefietst en tussendoor allemaal stops gemaakt waarbij de gids vertelde over de historie van Colombia en Bogota. We zijn door de verschillende wijken in Bogota gefietst, waaronder Santa Fe, een soort ghetto. Hier is volgens de gids veel criminaliteit. Het zag er inderdaad armoedig uit, de hoeren liepen overdag op straat, maar er was ook hele mooie graffiti op de muren. Helaas mochten we van de gids niet stoppen omdat dit te gevaarlijk zou zijn, dus geen fotos hiervan kunnen maken. Wel zijn we gestopt bij een koffiefabriek, waar we overheerlijke koffie hebben gedronken. Wat betreft Colombiaans eten zijn de empenadas overigens wel zeeeer lekker! Terug bij het hostel maar eens gekeken of we al reactie hadden op de email over Lake Guatavita, maar nee. Maar een app gestuurd naar het nummer dat er bij stond, geen reactie. Na een uur rondgelopen te hebben iemand van betreffende tour organisatie gevonden, ze hadden helemaal geen kantoor!! Hij gaf aan zsm op de app of de mail te reageren. Terug bij het hostel viel alle elektriciteit uit, in de hele buurt. Niks meer te doen dus en daarom samen met het Ierse koppel en een kerel uit Noorwegen een stukje verderop drankjes gaan doen en wat gaan eten. Het eettentje was zo klein dat ik met mijn hoofd tegen het plafond aankwam! Rond 23.00u terug in het hostel, mail en app gecheckt omdat de wifi het toen pas weer deed, maar helemaal geen enkele reactie meer van de tour organisatie. Helaas moesten we dus iets anders bedenken omdat we dinsdagavond pas de nachtbus zouden hebben. Maar goed, eerst maar eens slapen..
Dinsdag rustig opgestaan, ontbeten en spullen gepakt. In Bogota was weinig meer te doen, dus zijn we maar even het Nationaal Museum ingelopen. Hier werd e.e.a. tentoongesteld over de geschiedenis van Colombia, de onafhankelijkheid en de strijd die ze ervoor hebben gevoerd. Alleen was alles in het Spaans, dus moeilijk te lezen. We hebben wel maar een woordenboekje gekocht om ons zo toch een beetje te kunnen redden, aangezien weinig mensen Engels spreken hier.
Hierna uitgebreid gaan lunchen/dineren om de tijd te doden. Voor Colombiaanse begrippen erg duur, maar was het waard :-). Hierna wat drankjes gedaan, terug naar het hostel en nu dus kaarten en wachten.

Enne, wist je dat..
- Colombianen er allemaal anders uitzien..
- ze wel erg vriendelijk zijn, maar ook veel en hard praten..
- ze ook heel romantisch (lees klef) zijn..
- we een of andere belangrijke senator ontmoet hebben
- deze vond dat Terry gespierde armen had
- er veel politie in Bogota rondloopt..
- er veel zwervers in Bogota zijn..
- bier een euro kost en sigaretten 80 cent..
- het hostel waar we verbleven niet helemaal top was, maar we prima geslapen hebben..
- je op straat los één sigaret kunt kopen..
- je op straat met een nokia 3310 aan een ketting een aantal minuten kunt bellen voor een paar cent..
- het weer in Bogota net zo veranderlijk is als het weer in Nederland alleen dan per uur..

Dat was het voor nu, hasta luego!!

• 27 September 2017 - 08:25

Msrlies:

Leuk om je zo te volgen. Nog veel plezier en het opschrijven is erg leuk voor naderhand hoor. Heb ik ook zo ervaren.

• 27 September 2017 - 14:35

Birgitte :

Ha Karin,
    Wat leuk om je zo je belevenissen mee te krijgen Geniet er nog van.