Casa en el Agua - Reisverslag uit Islas de San Bernardo, Colombia van Karin - WaarBenJij.nu Casa en el Agua - Reisverslag uit Islas de San Bernardo, Colombia van Karin - WaarBenJij.nu

Casa en el Agua

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

06 Oktober 2017 | Colombia, Islas de San Bernardo

Woensdagmorgen op ons gemakje opgestaan, ontbeten en naar de haven gegaan. Hier de boot gepakt naar Casa en el Agua. Ik merk dat ik inmiddels wel gewend ben aan het rustige (lees langzame) tempo waarmee hier alles gaat. Na een hobbelige rit van 2 uur met de speedboot, aangekomen op het hostel! Met mooi weer een mini-paradijs. Er ligt een eilandje in de buurt en een aantal bewoners van dat eilandje werken bij het hostel. De bewoners op het eiland zijn erg arm, de meeste hebben ook geen baan. Het is een eco-hostel en het maak gebruik van de faciliteiten die de omgeving biedt, ze bouwen alles zelf en ze gaan met respect voor de natuur met het afval om. Zo is de wc bijvoorbeeld in 2en gesplits. In een gedeelte wordt de urine opgevangen en naar de oceaan geleid. In het andere gedeelte wordt de ontlasting opgevangen in een ton. Deze wordt dan eens in de zoveel tijd geleegd in de natuur als mest. Om te voorkomen dat het gaat stinken gooien ze er een mix van kalk en nog iets op, dit werkt erg goed! Je ruikt bijna niks, zouden ze bij de dixies in NL ook wel eens kunnen proberen. Hele dag gerelaxed en gezwommen in een blauw/groene ocean. 's avonds is er een klein feestje met wat dansjes en drankjes. Er zijn veel Nederlanders in het hostel, 2 ervan waren behoorlijk dronken, maar daar zal ik verder niet over uitwijden ;-). Het ging inmiddels steeds harder waaien en beneden liep alles vol met water. We hebben zelf rustig aan gedaan, ik had namelijk weer eens hoofdpijn van het bier (daarom drink ik dit nooit). We hadden echter niet veel cash bij ons, we dachten dat creditcard ook wel ging.. maar cash was de enige manier om daar te betalen en het bier was het goedkoopst. Rond een uurtje of half 12 naar bed (een hangmat) gegaan. Ik heb hier best comfortabel in geslapen, al was het wel berhoorlijk koud snachts. Terry had echter een beroerde nacht achter de rug en was er wel klaar mee de volgende morgen. Maar toen kwamen ze ons om 9.30u vertellen dat de boot ons niet kon komen halen vandaag ivm een storm bij Cartagena. We hadden 2 opties; of nog een nacht gratis blijven of de boot naar de andere kant en daar via Talu met de bus terug naar Cartagena. Probleem was alleen dat we een tour geboekt hadden voor vrijdagochtend vanuit Santa Marta. Dat gingen we nóóit meer halen. Daarnaast was niet zeker of het weer bij Cartagena morgen beter werd, dus de vraag was of we dan wel terug zouden kunnen. Eerst maar eens de touroperator gebeld, die zouden terugbellen om te kijken wat mogelijk was. Ondertussen was onduidelijk of die andere boot nu wel of niet geregeld kon worden. Helaas allemaal weinig aan te doen dus maar afwachten. Terry voelde zich inmiddels echt beroerd (zeeziek? Zonnesteek?). Om 15.00u bericht gekregen dat de tour een dag verzet kon worden en de boot zo zou komen. JEUJ! Na wederom een bumpy ride op de speedboot aangekomen bij het dorpje Talu. Zag er allemaal niet heel veilig uit en iedereen wilde wat van ons maar we snapten er niks van. Gelukkig was er een Duits meisje wat Spaans sprak en zij heeft eea een beetje vertaald voor ons. Een Colombiaan heeft ons met zijn fiets naar het busstation gebracht. Onderweg zag je hoe arm de mensen hier in een normaal dorp eigelijk zijn. Bij het busstation heeft de meneer ons gelijk aan een ticket geholpen. Iedereen was erg vriendelijk, sommige zelfs een beetje té (lees nafluiten en 'aiii mammiiiii' roepen). Op dit moment zitten we in een hobbelige volgepropte regiobus naar Cartagena. De bus is ook een ervaring apart, om de zoveel tijd stopt hij en stappen er tegen betaling straatverkopers in, die als ze klaar zijn een stukje verder er onder het rijden weer uitspringen. Hopelijk heeft het hostel in Cartagena, waar we eerder verbleven en onze spullen nog staan, straks nog 2 bedden over. De reis naar Santa Marta die voor vandaag gepland stond zal dan morgenvroeg worden zodat we wel nog wat aan onze dag daar hebben. In dit korte avontuur is wel de caribische instelling goed merkbaar; tranquilo, tranquilo! Voor mij als structopaatje soms lastig, maar vandaag lukte het loslaten prima :-)
Update: het hostel had nog 2 bedden! Dus buenas noches!